Muzyka bez słów
Wiele utworów występuje tylko w wersji instrumentalnej, czyli bez wokalu. Pobudza ona szczególnie naszą wyobraźnię, ponieważ możemy tworzyć własne scenariusze do danej piosenki.
Do tematyki utworu najczęściej nawiązuje sam tytuł: czytając go, możemy już zacząć domyślać się, czy melodia będzie wesoła, czy smutna. Wsłuchując się w dane dźwięki zamykamy oczy i wyobrażamy sobie historię do piosenki. Tworzymy w głowie własny teledysk.
Pierwszym przykładem znanego utworu instrumentalnego jest dzieło niemieckiego kompozytora i pianisty: Ludwiga Van Beethovena – Für Elise (Dla Elizy). Po tytule można domyślać się, że utwór został skomponowany dla kobiety, jednak co w nim jest zawarte, każdy musi zinterpretować sam. Faktem jest, że początkowa melodia jest powolna i spokojna. Rozwinięcie jest trochę szybsze, z niższymi dźwiękami – sytuacja staje się napięta. Jednak końcowe partie znów podobne są do początkowych.
Kolejnym przykładem jest dzieło rosyjskiego kompozytora Piotra Czajkowskiego – muzyka do baletu ,,Jezioro Łabędzie’’. Tu przed oczami mamy już sztukę Władimira Biegiczewa i Wasilija Gelcera, więc trudno nam wyobrazić sobie inny, niż nadany wyraz. Jednak słuchając samej muzyki, możemy wyobrazić sobie siebie samych, jako bohaterów Jeziora Łabędziego.
Artystką, która tworzy współczesną muzykę instrumentalną jest warta polecenia amerykańska skrzypaczka i kompozytorka: Lindsey Stirling. Jest znana z tworzenia coverów znanych piosenek (cover – interpretacja i nowa aranżacja istniejącego utworu) i przekształcania piosenek wokalno-instrumentalnych, w utwory czysto instrumentalne (chociaż istnieją wyjątki – Lindsey w swoim muzycznym portfolio posiada również utwory z wokalem, jak np. cover We Found Love). Najważniejszą cechą artyzmu Lindsey (jak podaje internetowa encyklopedia) jest ,,muzyczną uniwersalność – w jej utworach słyszy się różnorodne style od country po hip-hop.’’. Znakiem rozpoznawczym tej artystki są oczywiście skrzypce. Stirling zagra na nich każdy utwór. Na jej internetowym kanale muzycznym można znaleźć muzykę dubstep (Crystallize), klasyczną (Phantom of the Opera – Upiór w Operze), elektroniczną (Electric Daisy), filmowa (Lord of the Rings – Władca Pierścieni) i wiele innych. Lindsey pokazuje nam jej interpretacje muzyki instrumentalnej, co jest potwierdzeniem tego, że każdy może zrozumieć utwór na swój sposób.