Do łóżka z telefonem
78% ankietowanych polskiego Pokolenia Y stwierdziło, że często zanim wstaną z łóżka sprawdzają maile, SMS-y i portale społecznościowe na swoich smartfonach – wynika z raportu Cisco Connected Technology Report 2012. 2 na 5 ankietowanych odpowiedziało, że jeżeli pozbawiono by ich możliwości łączenia się z siecią poprzez telefon, czuliby niepokój jakby brakowało im cząstki siebie.
W oparciu o ankietę przeprowadzoną przez firmę InsightExpress wśród 1800 studentów szkół wyższych oraz wśród młodych ludzi w wieku od 18 do 30 lat w 18 krajach, zbadano na jaką skalę Pokolenie Y używa internetu oraz urządzeń mobilnych by łączyć się ze światem. Ankieta ujawnia ich zachowania i postawę wobec tworzenia, dostępu i ochrony prywatności ogromnych ilości danych przesyłanych codziennie przez smartfony, czujniki, kamery wideo, monitory i inne urządzenia podłączone do internetu.
77% polskich respondentów oraz 90% na całym świecie ubiera się, myje zęby i sprawdza swoje smartfony w ramach porannego rytuału przygotowania się do szkoły lub pracy.
60% pokolenia Y podświadomie lub w sposób niekontrolowany zagląda do swoich smartfonów w celu sprawdzenia wiadomości mailowych, tekstowych lub mediów społecznych. Wskaźnik ten jest znacznie niższy w Polsce, gdzie 37% respondentów stwierdziło niekontrolowane sprawdzanie swoich smartfonów. W skali światowej, kobiety są o wiele bardziej skłonne do łączenia się z siecią: 85% kobiet i 63% mężczyzn stwierdza u siebie częste niekontrolowanie sięganie po smartfona w celu sprawdzenia e-maili, SMS-ów, mediów społecznościowych.
W przybliżeniu ten sam odsetek respondentów w Polsce – na świecie około 40% – potwierdziło, że doświadczyliby „efektu odstawienia” związanego z brakiem ciągłej możliwości sprawdzenia swojego smartfona – czuliby niepokój, jakby brakowało im cząstki siebie. Wśród nałogowych użytkowników smartfonów – w Polsce 75% z nich nie chciałoby czuć tego przymusu.
W Polsce aż 4 z 5 respondentów używa smartfonów w łóżku, co też pokrywa się ze średnią światową. Ponad jedna trzecia respondentów używa smartfony w łazience. W skali światowej prawie połowa respondentów (46%) stwierdziła, że piszą wiadomości tekstowe, maile i sprawdzają portale społecznościowe podczas posiłków z rodziną i przyjaciółmi. W Polsce jednak ten odsetek jest niższy – około 20%. Co ciekawe, podobny odsetek (23%) zanotowano w Japonii. Niebezpieczne jest to, że prawie jedna osoba na pięć przyznaje się do pisania SMS-ów podczas jazdy samochodem, zarówno w Polsce jak i na świecie.
Prawie 70% respondentów pokolenia Y potwierdziło znaczenie aplikacji mobilnych w ich codziennym życiu, podczas gdy w Polsce wskaźnik ten wyniósł 44%.
42% respondentów potwierdziło, że głównie korzystają z aplikacji mobilnych dla gier i rozrywki, zaś 35% wykorzystuje aplikacje mobilne do pracy.
Większość polskich respondentów pokolenia Y (79%) zgłosiło użycie mniej niż 10 aplikacji regularnie, co można wytłumaczyć relatywnie niskim stopniem korzystania ze smartfonów i tabletów, zjawisko, które szybko może się zmienić wraz ze wzrostem współczynnika stosowania tych urządzeń. W skali światowej – tylko jeden na czterech (24%) ankietowanych korzysta od 10 do 25 aplikacji 60% respondentów potwierdza zastosowanie mniej niż 10 aplikacji.
Gdyby respondenci z 18 krajów mieli wybierać tylko jedno urządzenie, to jedna trzecia z nich preferowałaby smartfona, natomiast nieco więcej niż jedna trzecia wybrałaby laptopy. Z globalnego punktu widzenia smartfony przewyższyły komputery stacjonarne jako urządzenie preferowane w miejscu pracy. Smartfony oceniono jako urządzenie dwukrotnie bardziej popularne od komputera stacjonarnego i trzykrotnie bardziej popularne od tabletu. W Polsce, odpowiadając na pytanie „gdybyś miał wybrać tylko jedno urządzenie, co byś wybrał”, 65% respondentów nadal głosowałoby na laptopa, prawie taki sam procent (12 i 11) wybrałoby tablet lub smartfona, zaś tylko 9% komputer stacjonarny. Tablety zostały wyróżnione jako preferowane urządzenia pokolenia Y w Brazylii, podczas gdy w Korei Południowej, 54% respondentów preferowała smartfona.
Więcej na: www.cisco.com