Cała prawda o jajkach


783 300x200 Cała prawda o jajkach

(fot. insilesia.pl)

To, ile można jeść jajek, wciąż wywołuje spory i kontrowersje. Stoimy także przed dylematem, czy pierwsza była kura czy jednak jajko. Dla smakoszy jajek dobra wiadomość: są zdrowe i nie trzeba z nich rezygnować.

Jajka są jednym ze składników naszej codziennej diety. Jednak od wielu lat prowadzone są spory i dywagacje, czy można je jeść codziennie oraz w jakiej ilości. 100. g jajek ma 147. kalorii, poza tym, jajka są bogate w witaminę A i D oraz białko. W latach siedemdziesiątych jajko straciło rangę zdrowego produktu, gdyż badania wykazały, iż zawiera cholesterol powodujący miażdżycę. Jednak prawda jest taka, iż tłuszcz zawarty w jajkach jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ zawiera wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym omega – 6 i omega – 3. Jajka zawierają również lecytynę, która rozbija cząsteczki cholesterolu i zapobiega jego przyczepianiu się do ścian naczyń krwionośnych. Osoby, które mają wysoki cholesterol, nie powinny jeść więcej niż 1 – 2 jajka na tydzień. Osoby zdrowe mogą zjeść do 6. jajek w ciągu tygodnia, czyli praktycznie codziennie.

Gdy usłyszymy słowo „jajko” zapewne pierwsze, co przychodzi nam na myśl, to jajecznica. Kto nie jadł niedzielnego śniadania, na które ktoś podał nam właśnie jajecznicę? Jednak równie smaczne są jajka sadzone oraz gotowane. Pasta jajeczna, naleśniki, panierki, ciasta, kremy, omlety – bez jajek ominęłoby nas wiele kulinarnych przyjemności. Z jajkami także kojarzony jest słynny kogel – mogel, na który nigdy nie dałam się namówić. Jajka mają tyle zastosowań, iż nie jest niczym dziwnym, że istnieje kilka różnych rodzajów jajek. W Polsce najbardziej popularne są te kurze. Możemy kupić jaja ekologiczne, z chowu na wolnym wybiegu, ściółkowego lub klatkowego. Bez względu na jakość produktu, należy go prawidłowo przechowywać. Nie powinno się myć jajek. W lodówce najlepiej je trzymać z dala od innych produktów, ponieważ mogą przejść ich zapachem. Jeśli przechowujemy je w niskiej temperaturze, są zdatne do użycia 2. tygodnie, natomiast trzymanie jajek w warunkach chłodniczych, zwiększa ich okres przydatności do 6. tygodni.

Aby urozmaicić kanapki, warto spróbować pasty jajecznej ze szczypiorkiem.

Składniki:

Żółty ser
3 ugotowane na twardo jajka
Majonez
2 łyżki posiekanego szczypiorku
Sól i pieprz

Obrane jajka pokroić w kostkę, dodać ser i dokładnie utrzeć. Dodać majonez i posiekany szczypiorek. Doprawić solą i pieprzem oraz dokładnie wymieszać.

 

Dodaj komentarz

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD