Kiedy stosować suplementy diety


suplementy diety 1 300x0 rozmiar niestandardowy Kiedy stosować suplementy diety

(fot. m.poradnikzdrowie.pl)

Współczesny styl życia pozbawia organizm pierwiastków kluczowych dla zdrowia. Wapń, magnez i żelazo to właśnie te, których kobietom brakuje najczęściej. Umiejętny dobór i zastosowanie suplementu mineralnego pomaga uzupełnić ich niedobór w diecie.

Gdy dieta jest uboga w składniki mineralne, mogą pojawić się skutki zdrowotne ich niedoborów. Sprzyja temu nowoczesny styl życia – częste sięganie po gotowe produkty i używki, wysoki poziom stresu, zanieczyszczenie środowiska. Większe zapotrzebowanie kobiet na żelazo ma związek z jego utratą w cyklu miesięcznym. Ekstradawki magnezu powinny natomiast spożywać te z nas, które stosują doustną antykoncepcję i żyją w napięciu. Dodatkowe ilości wapnia pomagają przeciwdziałać jego utracie, związanej ze spadkiem produkcji estrogenu z wiekiem. Niedoborom wyżej wymienionych składników sprzyjają także popularne diety odchudzające i te eliminujące całe grupy produktów spożywczych, a zwłaszcza nabiał, produkty zbożowe i mięso – czy to ze względu na przekonania, czy stan zdrowia. W sytuacjach, gdy trzeba okresowo uzupełniać ich braki, ratunek przynoszą nam suplementy diety.

Dzisiejsze jedzenie jest uboższe w składniki mineralne niż kiedyś. Nie tylko jest ich mniej w glebie, duża część jest też tracona w trakcie oczyszczania i przetwarzania żywności. Nawet naturalne pokarmy są gorszym źródłem wapnia, magnezu czy żelaza, bo przemysłowe metody ich produkcji nie zwiększają ich przyswajalności tak, jak ma to miejsce przy tych tradycyjnych. Ilość składników mineralnych maleje podczas gotowania w dużej ilości wody. Pozostają jedynie te, które są przyswajalne w niewielkim stopniu. Ilości te może dodatkowo zmniejszyć nieprawidłowe menu, stosowanie innych suplementów diety i leków. Wykorzystanie wapnia, magnezu i żelaza z żywności zmniejsza także dieta kwasotwórcza – obfitująca w fosfor z mięsa i zbóż, produkty wysokoprzetworzone i tłuste oraz używki, czyli kawa, mocna herbata, alkohol i papierosy. Przyswajanie wapnia, magnezu i żelaza jest osłabione przez długotrwałe zażywanie środków przeciw zgadze, stany zapalne jelit, zakwaszenie organizmu spowodowane intensywnym wysiłkiem fizycznym, a także wysokie spożycie napojów tylu cola. Wzmożone zapotrzebowanie pojawia się m.in. przy chronicznym stresie, w ciąży i przy karmieniu, wraz z wiekiem oraz w przewlekłych chorobach.

Dodaj komentarz

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD