Chroń swój wzrok


eff6cb645814030e33f5e988050e80fbd43059749511516 200x300 Chroń swój wzrok

(fot. materiały prasowe)

30% osób noszących okulary nie zdaje sobie sprawy, że należy się chronić przed promieniami UV również w pochmurne dni – wynika z badań TNS Polska. Tymczasem organizatorzy kampanii edukacyjnej „Chroń swój wzrok cały rok” zwracają uwagę, że aż 40% ekspozycji na działanie promieniowania UV ma miejsce, gdy nie znajdujemy się w pełnym słońcu.

Nasze oczy są najbardziej wrażliwą częścią ciała, która jest bezpośrednio narażona na oddziaływanie promieni UV. Ochrona narządu wzroku przed bezpośrednim wpływem promieni słonecznych przez 365 dni w roku stanowi podstawowy element dbania o oczy i zapobiegania chorobom takim jak skrzydlik, zaćma czy zwyrodnienie rogówki – mówi prof. Marta Misiuk-Hojło, Kierownik Katedry i Kliniki Okulistyki Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

Kampania edukacyjna „Chroń swój wzrok cały rok” rozpoczęła się 24 września, kiedy to wybrane pomniki w trzech miastach Polski założyły żółte okulary. W ramach akcji zostało przeprowadzone także badanie omnibusowe dotyczące świadomości Polaków na temat szkodliwego działania promieni UV*.

90% spośród badanych osób noszących okulary zdaje sobie sprawę ze szkodliwego wpływu promieni UV na narząd wzroku. Jednak 30% osób z tej grupy nie zdaje sobie sprawy, że należy się chronić przed promieniami UV również w pochmurne dni. Świadczy to o relatywnie niskiej świadomości Polaków dotyczącej ochrony oczu – mówi prof. Hojło.

Jak wynika z badania 45% osób noszących szkła korekcyjne uważa, że nie zabezpieczają one przez promieniowaniem UV. Tymczasem mogą nas przed nimi osłonić nie tylko okulary przeciwsłoneczne, ale również soczewki kontaktowe czy bezbarwne okulary, również korekcyjne. W momentach, gdy pogoda nie jest słoneczna lub jesteśmy w pomieszczeniu, noszenie okularów przeciwsłonecznych może pogarszać komfort widzenia. Swoją rolę jednak nadal będą spełniać soczewki i okulary z odpowiednimi powłokami.

Dotychczas jedynie w branży kosmetycznej wykorzystywany był współczynnik SPF informujący konsumentów na ile dany kosmetyk chroni skórę przed promieniami UV. Natomiast aż 81% użytkowników okularów uważa, że producenci szkieł powinni podawać, jaki wskaźnik ochrony przed UV mają wyprodukowanego przez nich bezbarwne szkła okularowe.

Akcja edukacyjna „Chroń swój wzrok cały rok” ma na celu zwrócenie uwagi na konieczność ochrony oczu przed promieniami UV przez 365 dni w roku, zawsze, niezależnie od pogody. W czasie trwania kampanii za pośrednictwem mediów oraz strony internetowej www.chronswojwzrok.pl organizatorzy będą edukować na temat wpływu promieni UV na oczy. Zwieńczeniem akcji będzie konkurs radiowy, który odbędzie się 10 października w Światowy Dzień Wzroku.

Dodaj komentarz

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD