Nietolerancja laktozy. Jak sobie z tym radzić?


polki 199x300 Nietolerancja laktozy. Jak sobie z tym radzić?

(fot. wodakokosowa.files.wordpress.com)

Boli cię brzuch po wypiciu szklanki mleka? Zjedzenie kanapki z białym serem kończy się zwykle biegunką? Po kawie z mlekiem nie czujesz się zbyt dobrze? Prawdopodobnie są to objawy nietolerancji laktozy.

Nietolerancja laktozy to niezdolność trawienia większych ilości laktozy, głównego cukru mleka. Ta niezdolność wynika z niedoboru enzymu zwanego laktazą, która jest wytwarzana w jelicie cienkim. Gdy organizm nie wytwarza dostatecznej ilości laktazy tak, aby strawić spożytą laktozę, dolegliwości mogą być bardzo przykre, choć na szczęście niegroźne. Niektóre z przyczyn nietolerancji laktozy są dobrze znane. Na przykład, pewne choroby związane z trawieniem lub uszkodzenia jelita cienkiego mogą obniżyć ilość wytwarzanych enzymów. W rzadkich przypadkach, dzieci i noworodki nie posiadają wrodzonej zdolności produkcji laktazy. Jednak u większości ludzi, stan niedoboru laktazy rozwija się wraz z dorastaniem.

Warto pamiętać, że mleko i produkty mleczne to nie jedyne naturalne źródło laktozy. Osoby z bardzo niskim progiem tolerancji laktozy powinny, zatem zwracać uwagę na produkty zawierających nawet niewielkie ilości laktozy, jak np.: margaryna, mieszanki do ciast, batoniki, sosy sałatkowe czy czekoladowe przekąski.

Niektóre produkty są oznakowane, że nie zawierają mleka, jak np. sproszkowane zabielacze do kawy, ale w ich składzie mogą występować substancje pochodzące z mleka, zawierające laktozę. Konsumenci powinni dokładnie zapoznać się z treścią etykiet na produktach, zwracając uwagę nie tylko na zawarte w nich mleko i laktozę, ale także na serwatkę, zsiadłe mleko, produkty uboczne produkcji mleka, pełne i odtłuszczone mleko w proszku. Jeśli którakolwiek z wymienionych substancji występuje w produkcie oznacza to, że produkt zawiera laktozę.

Jeśli nie tolerujemy laktozy, a bardzo lubimy mleko, możemy je pić, zażywając jednocześnie laktazę, dostępną w postaci płynnej lub tabletkach. Jeśli to nie pomaga, alternatywą jest spożywanie pozbawionego laktozy mleka sojowego albo mleka krowiego z dodatkiem laktazy. Takie produkty dostępne są w marketach i sklepach ze zdrową żywnością.

 

Dodaj komentarz

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD