Mleko – garść informacji


(fot. wiadomosci.wp.pl)

(fot. wiadomosci.wp.pl)

Naukowcy wciąż nie mogą zgodzić się co do tego, czy mleko dla dorosłego człowieka jest szkodliwe, czy też nie. Wiadomo jednak, że ma niesamowitą moc odżywczą. Jedna szklanka dostarcza 30% dziennej porcji wapnia, 25% witaminy D, 24% ryboflawiny (B2), 20% fosforu i 11% potasu.

Mleko ma zdecydowanie więcej wartości odżywczych niż soki i napoje przeznaczone dla sportowców. Jest najlepszym źródłem wapnia – z żadnego innego produktu organizm nie będzie tak dobrze go pobierał. Amerykańscy specjaliści zalecają picie około 3 szklanek mleka (lub jego zastępników dziennie).

Nie wszyscy jednak mogą ze spokojem i smakiem pić ten krowi wytwór. Co wybrać zamiast zwykłego mleka?
– mleko sojowe – bogate w białko i wapń ma niewiele kalorii i nie zawiera nasyconego tłuszczu;
– mleko kozie – niektóre z osób uczulonych na mleko krowie, mogą bez przeszkód spożywać jego kozi odpowiednik; ma dużo wapnia i tryptofanu (ważnego aminokwasu); dziwnie pachnie i smakuje, ale ma swoich amatorów;
– mleko migdałowe – stanowi doskonałe źródło witamin i minerałów, ale nie obfituje w białko i witaminy z grupy B;
– mleko ryżowe – jest niskokaloryczne i niskotłuszczowe, ale niestety charakteryzuje się niską zawartością witamin A i C oraz białka;
– mleko kokosowe – ma niski poziom cholesterolu i jest proste do strawienia; jest jednak wysokokaloryczne, a przy tym zawiera niewiele białka i wapnia.

W ostatnim czasie nastąpił wielki powrót mleka niepasteryzowanego. Puryści żywnościowi uważają, że im mniej przetworzone, tym lepiej. Rzeczywiście mleko „prosto od krowy/kozy/owcy” jest najbardziej naturalne, ale mogą się w nim znajdować bakterie salmonelli, E. coli i listerii. Dlatego mleko niepasteryzowane musi pochodzić z pewnego źródła.

Dodaj komentarz

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD