Skuteczny sposób na krytykę


(fot. kobietyka.pl)

(fot. kobietyka.pl)

Prawdopodobnie możesz uniknąć krytyki, jeśli nic nie będziesz robiła, nic nie będziesz mówiła i jeśli będziesz nikim.

Każdy wie, że nie jest problemem zarządzanie ludźmi, kiedy wszystko biegnie zgodnie z planem, zespół pracuje sprawnie oraz aktywnie. Wątpliwości powstają w chwili, gdy coś dzieję się nie tak… jak więc postępować powinna osoba krytykująca?

1. Krytyka powinna nastąpić natychmiast po dostrzeżeniu zachowania niewłaściwego, by dać do zrozumienia pracownikom, iż w tej firmie nie ma miejsca na tak niepożądane zachowania.
2. Krytyka winna być uprzejma, bez emocji, epitetów, pamiętajmy, iż krytykujemy zachowanie nie osobę.
3. Skuteczna krytyka to ta, w której unika się mówienia w 2 osobie, skuteczność tkwi w „ja”, nie w „ty”.  Przykład: Nie będę tolerował spóźnień w pracy, zamiast: Ty notorycznie się spóźniasz.
4. Krytyka konstruktywna powinna zawierać trzy podstawowe zasady: opis zachowania niezadowalającego, przedstawienie konsekwencji oraz informacja, jak powinien postępować pracownik, by uniknąć konsekwencji.
5. Krytyka odbywa się za pomocą rozmowy w cztery oczy.
6. Warto pamiętać o pochwałach, nie samą krytyką człowiek żyje.

Niech sytuacja konfliktowa będzie nowym doświadczeniem, nauką rozwiązywania problemów konstruktywnie dla obu stron.

Dodaj komentarz

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD