Słodsze niż cukier


lump sugar 548647 960 720 300x179 Słodsze niż cukier

(fot. pixabay.com)

Niejedna z nas nie wyobraża sobie porannej filiżanki kawy czy ulubionej herbaty, bez cukru. Nie zdajemy sobie jednak sprawy jak dużo go spożywamy i jak może być szkodliwy.

Cukier nazywany jest „białym zabójcą”. Szybko przechodzi do krwiobiegu, a w nadmiarze niszczy organizm od wewnątrz. Powoduje cukrzycę, otyłość, choroby serca, anemię, a także przyczynia się do powstawania opryszczki, impotencji oraz zaburzeń miesiączkowania. Dlatego warto ograniczyć jego spożywanie i w miarę możliwości korzystać z innych substancji słodzących, których na rynku jest cała masa.

Jednym z najbardziej popularnych naturalnych „słodzików”, jest stewia. Jest ona nawet 300 razy bardziej słodka niż cukier! Pochodzi ze świeżych, suszonych lub sproszkowanych liści Stewii. Zawiera dużo wartościowych substancji odżywczych, na przykład chrom, magnez, wapń, potas, cynk, żelazo oraz witaminy z grupy B i witaminę C, a w dodatku jest prawie bezkaloryczna. W internecie jest wiele przepisów na pyszne i słodkie ciasta i ciasteczka z wykorzystaniem stewii.

Syrop z agawy. Pochodzi z Meksyku i pozyskiwany jest z kaktusów. Zawiera dużo fruktozy, która jest cukrem prostym występującym w owocach, nektarze kwiatów, czy miodzie. Agawa jest także bogata w inulinę, która jest naturalnym probiotykiem wytwarzającym korzystną florę w przewodzie pokarmowym i wspomagającym jego pracę. Ma niski indeks glikemiczny, zawartość błonnika skutecznie wspomaga przemianę materii.

Ksylitol, czyli cukier brzozowy. Jest równie słodki co biały cukier, ale zawiera ponad 40% mniej kalorii. W przeciwieństwie do białego zabójcy, wzmacnia nasz układ immunologiczny, broni przed chronicznymi chorobami oraz opóźnia proces starzenia się. Zwiększa przyswajanie wapnia, co jest szczególnie istotne dla osób chorujących na osteoporozę. Jednakże trzeba wprowadzać go do codziennej diety powoli i stopniowo oraz spożywać maksymalnie 3 łyżeczki dziennie.

Miód. Popularny składnik w Polskiej kuchni, który może śmiało zastąpić biały cukier np. podczas słodzenia herbaty czy pieczenia ciast. Jest bardziej kaloryczny, ale zawiera więcej odżywczych enzymów i minerałów. Głównym składnikiem jest fruktoza i glukoza, które są bardzo dobrze przyswajalne przez organizm. Zawiera także witaminy z grupy B oraz żelazo, przyswajalne aż w 60%, przyczyniające się do produkcji hemoglobiny.

Najlepszym sposobem na zaspokojenie chęci na słodycze jest spożywanie dużych ilości zboża, strączków oraz warzyw, Jednak w chwilach słabości, desery osładzać można świeżymi lub suszonymi owocami, które są naturalnie słodkie oraz zawierają wiele witamin, minerałów oraz błonnika.

Dodaj komentarz

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD