Witaminy, które korzystnie wpływają na urodę


(fot. muzatv.com)

(fot. muzatv.com)

Witaminy są niezbędne dla dobrego funkcjonowania naszego organizmu. Ich zażywanie wpływa nie tylko na zdrowie, ale także na wygląd. Których witamin potrzebują nasze włosy, skóra i paznokcie?

Prowitamina A (beta karoten) sprzyja regeneracji komórek, utrzymuje odpowiedni poziom nawilżenia skóry i zapobiega jej rogowaceniu. Najwięcej jest jej w wieprzowej i wołowej wątróbce, a także w żółtych owocach, marchwi, papryce, pomidorach, szpinaku, brokułach, jarmużu.

Witamina E (tokoferol) chroni przed wpływem wolnych rodników, odnawia lipidy międzykomórkowe i wzmacnia naczynia krwionośne. Znajduje się w olejach roślinnych, margarynie, jajkach, mące pełnoziarnistej, orzechach włoskich i ziemnych, warzywach zielono-listnych (brukselce, kapuście), marchwi, migdałach.

Witamina B3 (niacyna, witamina PP) zapewnia dobrą kondycję włosów, poprawia ukrwienie skóry i jej ładny koloryt. Jest m.in. w drobiu (wątróbka), chudym mięsie, rybach, koprze włoskim, warzywach strączkowych, drożdżach, orzechach, migdałach, mleku, pełnym ziarnie, grzybach.

Witamina B5 (kwas pantotenowy) przyśpiesza porost włosów i regenerację komórek skóry. Znajduje się w borowikach, arbuzach, brokułach, udkach kurczaka, endywii, otrębach pszennych, pestkach słonecznika, serach pleśniowych oraz jajkach.

Witamina B6 (pirydoksyna) reguluje pracę gruczołów łojowych i zapobiega wypadaniu włosów. Jest w bananach, awokado, kapuście, kalafiorze, groszku, fasoli, ziemniakach, ziarnach zbóż i orzechach, drobiu (wątróbka), rybach (świeży łosoś i tuńczyk, sardynki) i odtłuszczonym mleku.

Witamina B9 (kwas foliowy) regeneruje komórki skóry i chroni ją przed wpływem czynników zewnętrznych. Dostarczysz ją jedząc zielone warzywa (fasolkę szparagową, kapustę, szparagi, sałatę, brukselkę, brokuły, szpinak), banany, wątróbkę (kurzą i cielęcą), jajka (w żółtku), ziarna zbóż i tuńczyka.

Zażywanie suplementów diety odradzamy. Preparaty, które zawierają wszystko, czyli są zestawem „od witaminy A do żelaza” nie pomogą nam w potrzebie. Niektóre zawarte w nich składniki aktywne konkurują bowiem ze sobą np. magnez z wapniem i cynkiem – wówczas tylko jeden z nich zostanie przyswojony przez nasz organizm. Zanim zdecydujemy się na nie, starannie przeanalizujmy codzienny jadłospis i postarajmy się go wzbogacić o brakujące witaminy i minerały. To klucz do zdrowia i doskonałego wyglądu.

Dodaj komentarz

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD