Co na kanapki z rana? Kilka pomysłów na pożywną przekąskę


(fot. materiały prasowe)

(fot. materiały prasowe)

Gdy myślimy o szybkiej przekąsce, najczęściej sięgamy po kanapki. Sprawdzają się one zarówno jako pożywne śniadanie, jak i pomysł na lunch lub obiad w pracy. Przy tym, wcale nie muszą one być nudne i monotonne. Nie z naszymi przepisami!

Kromka chleba z masłem, plasterek szynki lub wędliny, kawałek ogórka, pomidor, liść sałaty – to są najbardziej popularne składniki kanapek. Fajna przekąska, ale nie na dłuższą metę, zwłaszcza jeśli ma zastąpić pełnowartościowy posiłek. By taki lunch szybko się nie znudził, potrzeba różnorodności. Zapraszamy do eksperymentowania ze składnikami i komponowania własnych niepowtarzalnych zestawów śniadaniowych z kanapką w roli głównej!

Na początek: z czym?
Podstawą każdej kanapki jest pieczywo. I to nie byle jakie. Udowodnione, że najzdrowsze jest pieczywo pełnoziarniste: zawarty w nim błonnik wspomaga pracę układu trawiennego i przyspiesza metabolizm. Dlatego jest najbardziej wskazane dla osób na diecie odchudzającej i z problemami w dziedzinie przemiany materii. Ci, którzy się zmagają z niestrawnością, powinni sięgnąć po pieczywo pszenne. Dalej: jakie smarowidło? Możemy wybrać masło lub margarynę, ale każdy z tych produktów ma swoje wady i zalety. Masło zawiera mniej soli i konserwantów, ale za to ma dużo kwasów tłuszczowych, które podwyższają cholesterol. Margaryna cholesterolu nie podnosi (zawiera nawet czasem witaminy), ale ma mnóstwo soli i konserwantów. Może więc zamiast nich wybrać jakąś pastę wykonaną samodzielnie z jajek, ciecierzycy lub pestek słonecznika? Ciekawym rozwiązaniem są też kanapki z pasztetem drobiowym.

A jakie dodatki?
Wybierając składniki kanapek, warto się kierować zasadami zdrowego żywienia. A te definiują zapotrzebowanie organizmu na białko, węglowodany, witaminy i minerały. Sztuczne składniki i konserwanty powinny zostać wykreślone z codziennej diety, dlatego odradza się korzystanie ze wszelkich możliwych „polepszaczy” smakowych, jak majonez, ketchup i gotowe sosy. Zamiast tego lepiej sięgnąć po sezonowe warzywa, nowalijki i suszone przyprawy naturalne. Warto też unikać czerwonego mięsa – zdecydowanie lepszy dla zdrowia jest drób. Wskazane są sery białe i żółte. A ciekawą alternatywą dla sałaty będzie rukola lub szpinak. Składnikami kanapki na słodko mogą być natomiast: naturalne konfitury, miód i masło orzechowe.

Kilka przepisów na pożywne kanapki
Zabierane do pracy kanapki wcale nie muszą być nudne! Wystarczy trochę pofantazjować i użyć ciekawych składników, by cieszyć się smakowitym i korzystnym dla zdrowia lunchem. Proponujemy kilka pomysłów na pożywną przekąskę.

Poniedziałek: pieczywo pełnoziarniste, tuńczyk w sosie własnym, ogórek świeży lub kiszony, odrobina cebuli, pieprz.

Wtorek: rozsmarowany na kromce pszenicznego chleba pasztet drobiowy, pokrojone w plasterki jajko, całość posypana szczypiorkiem

Środa: pełnoziarniste pieczywo z gotowanym na parze lub grillowanym kurczakiem, ananasem i sosem miodowo-musztardowym.

Czwartek: kromka chleba żytniego z dodatkiem plasterka sera koziego, kilku plasterków mango i garści kiełków.

Piątek: pszenno-żytnie pieczywo posmarowane serkiem twarogowym lub białym serem, kilka plasterków wędzonego łososia, posiekane awokado i garść rukoli.

Wybierając składniki kanapek, warto pamiętać o tym, by nie łączyć ogórka i pomidora (pierwszy neutralizuje zawartą w pomidorze witaminę C) i nie przesadzać z ilością soli. Należy też zadbać o to, by na każdej kromce chleba znalazło się „coś zielonego” – te produkty nie tylko dostarczają witamin, ale także zwiększają apetyt i czynią ze zwykłego lunchu prawdziwa ucztę.

Dodaj komentarz

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD