Starsze modelki domagają się reprezentacji na wybiegach


(fot. JD Williams)

Kiedy miesiąc mody trwa w najlepsze, na tapetę powrócił temat zróżnicowania modelek na wybiegach. Podczas otwarcia  London Fashion Week, 47-letnie oraz starsze modelki zaczęły okupować chodniki protestując przeciwko braku swej reprezentacji na wybiegu.

Wśród skandowanych haseł znalazły się: „Too old to walk for LFW?” czy „Grow up London Fashion Week”. Uczestniczki protestu chciały przypomnieć, że wciąż są aktywne i zdolne do pracy.

Przez długi czas znalezienie w stałym składzie głównych pokazów modelki starszej niż 25 lat było rzadkością, jednak tendencję tę udało się odmienić. Wciąż jednak pozostało wiele stereotypowych przekonań, związanych z modellingiem i modą. Powszechnie uważane jest na przykład, że kobiety, które kończą 40 lat przestają interesować się trendami, co jest oczywiście nieprawdą, lecz marki modowe trzymając się tego podejścia i ignorując potrzeby starszej klienteli, tracą wiele zysków. Według statystyk, aż 50% dochodów marek modowych pochodzi z tak zwanej strefy „grey pound”, którą zasila starsza klientela. Protestujące modelki udowadniają więc, że korzystając z ich usług podczas pokazów, projektanci mogliby osiągnąć większe profity. Koniecznością jest, aby kreatorzy zaspokajali potrzeby realnych kobiet, a nie jedynie modelek noszących rozmiar XS.

Chociaż protestujące modelki są smukłe i wyglądają na swój wiek zachwycająco, podkreślają one, że nie są idealne, jak większość z nas. Niektóre zaznaczały, że mają obwisłą szyję czy oponkę na brzuchu, jednak dzięki tym fizycznym niedoskonałościom są takie, jak większość współczesnych kobiet. Obecna na proteście Liz Horne, 50-letnia brunetka z pasemkami srebrzystego koloru zauważyła, że chociaż wciąż bierze udział w pokazach, liczba składanych jej propozycji zaczęła drastycznie spadać, odkąd skończyła 30 lat. Uważa, że projektanci powinni prezentować swe kolekcje na modelkach, przypominających ich statystyczne klientki przynajmniej wiekowo.

W jakim stopniu skuteczna okaże się ich kampania? Powoli widzimy symptomy przebudzenia przemysłu modowego i uwrażliwienia go na potrzeby starszych kobiet. Być może jesteśmy właśnie świadkami modellingowej rewolucji.

Dodaj komentarz

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD