Tajemnice mąki żytniej


(fot. pixabay.com)

Mąkę pszenną detronizujemy ze względu na dużą kaloryczność i niewielką zawartość mikro i mikroelementów. Coraz częściej w zastępstwie wybieramy mąkę żytnią, nie mniej popularną w polskich sklepach i kuchni. Jakie prozdrowotne tajemnice kryje żyto?

W porównaniu z pszenną, mąka żytnia ma mniej glutenu, co może być ważne przy diecie niskoglutenowej. Większa zawartość błonnika przyczynia się za to do pobudzenia trawienia, więc reguluje metabolizm i przyspiesza odchudzanie. Wypieki z mąki żytniej jedzone na stałe redukują uczucie ciężkości w brzuchu. Węglowodany, które dostarczamy organizmowi poprzez mąkę żytnią są bardzo złożone, dlatego rozkładają się wolniej i wystarczają na pokrycie zapotrzebowania energetycznego na kilka godzin.

Żyto to bogactwo składników mineralnych. Dodatkowo, podczas fermentacji zakwasu zachodzi rozkład skomplikowanych substancji na prostsze, łatwo przyswajalne przez organizm. Dzięki temu wraz z pieczywem żytnim przygotowywanym na zakwasie (a nie drożdżach) dostarczamy do organizmu takie pierwiastki jak mangan, żelazo, cynk czy fosfor. Najwięcej istotnych składników znajdziemy w pełnoziarnistym pieczywie, ale już zwykła mąka żytnia wypada lepiej niż pszenna.

Dodaj komentarz

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD