5 skutecznych porad na ból pleców w ciąży


fotolia 147058542 subscription monthly m 300x200 5 skutecznych porad na ból pleców w ciąży

(fot. fotolia)

Ból pleców w ciąży jest zjawiskiem fizjologicznym. Dotyka większość kobiet spodziewających się dziecka – szczególnie około 20 tygodnia ciąży, co jest związane ze zmieniającym się ciałem kobiety. Jako że jest to dolegliwość bardzo uciążliwa, warto poznać sposoby pozwalające wyeliminować dyskomfort.

Ból pleców w ciąży może mieć wiele przyczyn, ale najczęstszą jest powiększający się brzuch i związana z tym zmiana środka ciężkości ciała. Dochodzi wówczas do nienaturalnego wypychania miednicy do przodu i pogłębiania lordozy lędźwiowej. Aby temu zapobiec oraz zmniejszyć uciążliwość dolegliwości, warto poznać kilka sprawdzonych metod na ból.

– Aktywność fizyczna
Ruch jest twoim sprzymierzeńcem – pozwala zapobiec uciążliwym dolegliwościom oraz uporać się z bólem. Warto więc więcej spacerować czy korzystać z basenów. Dozwolone są również inne formy aktywności, ale tylko po konsultacji z lekarzem ginekologiem.

– Prawidłowa postawa ciała
Chociaż ciężko jest walczyć ze zmieniającym się środkiem ciężkości, staraj się utrzymać prawidłową postawę ciała. Pamiętaj o tym szczególnie, gdy pracujesz zawodowo, np. wiele godzin spędzasz przed biurkiem.

O utrzymanie prawidłowej postawy dbaj zarówno gdy stoisz, chodzisz, jak i siedzisz.

– Wygodne obuwie
Na okres ciąży zrezygnuj z chodzenia w butach na wysokim obcasie. Takie obuwie przyczynia się bowiem do większego obciążenia kręgosłupa, skutkiem czego pogłębiasz dolegliwości bólowe.

Rezygnacja ze szpilek ma jeszcze jedną dobrą stronę – zmniejszasz ryzyko zwichnięcia kostki czy upadku.

– Zakaz noszenia ciężarów
Noszenie ciężkich przedmiotów może potęgować ból pleców w ciąży. Dlatego staraj się nic nie dźwigać – nawet siatki z zakupami. Zawsze proś o pomoc inną osobę, aby nie pogłębić problemów z kręgosłupem.

– Odpoczynek
– Jeżeli męczy cię ból, staraj się dużo odpoczywać. Pamiętaj jednak, aby podczas drzemki przyjąć właściwą pozycję – najlepiej na lewym boku. Między kolanami umieść poduszkę ciążową, która dodatkowo odciąży plecy. Pozycja na lewym boku wpływa również korzystnie na prawidłowy przepływ krwi i składników odżywczych do łożyska.

Nie jest natomiast polecany odpoczynek w pozycji na plecach oraz na brzuchu.

Czy można zapobiec bólom kręgosłupa?

Chociaż ból pleców w ciąży jest typową dolegliwością, wcale nie musi być koniecznością. Uciążliwym dolegliwościom można zapobiec lub przynajmniej zminimalizować ryzyko ich pojawienia się. W tym celu wystarczy:

– prowadzić aktywny tryb życia – w porozumieniu z lekarzem ginekologiem
– utrzymywać prawidłową postawę – niezależnie od przyjmowanej pozycji.

Jeżeli jednak ból pleców jest dla ciebie niepokojący, zgłoś się do lekarza. Specjalista pomoże w rozpoznaniu przyczyny i zaleci odpowiedni sposób postępowania.

Dodaj komentarz

Featuring Recent Posts WordPress Widget development by YD